Sprzedawca to bardzo popularny i nieco niedoceniany zawód. Czasem mówi się, że sprzedawcą może zostać każdy. Być może każdy może zostać, ale na pewno nie wszyscy będą efektywnymi sprzedawcami. Umiejętność sprzedaży jest bowiem sztuką, ale również rzemiosłem, do którego potrzeba zestawu niezbędnych cech. Niektórych z nich nie nauczą nawet szkolenia ze sprzedaży. Jaki powinien być dobry, efektywny sprzedawca?
Inteligencja emocjonalna
To taki rodzaj inteligencji, którego nie da się nauczyć na żadnym uniwersytecie. Przydaje się ona szczególnie w bliskich relacjach, ale nie tylko. Jednym z przejawów inteligencji emocjonalnej jest bowiem umiejętność dostosowywania się do rozmówcy. Oznacza to po prostu, że osoba inteligentna emocjonalnie to taka, która potrafi bez problemu porozmawiać z każdym na odpowiednim dla niego poziomie. Jest to niezbędna umiejętność każdego sprzedawcy, zwłaszcza takiego, którego grupa klientów jest zróżnicowana. W inny sposób zachęca się do zakupy właściciela dużej korporacji, który świetnie zna terminy i techniki rynkowe oraz przyjmuje codziennie bardzo wielu sprzedawców, a w inny ze starszą osobą prowadzącą jednoosobową, niewielką firmę. Sprzedawca, który jest inteligentny emocjonalnie będzie umiał efektywnie sprzedać swój produkt zarówno jednej jak i drugiej osobie.
Otwartość
Dobry sprzedawca musi po prostu lubić ludzi, szanować ich i być na nich otwartym. Tego niestety nie nauczą żadne szkolenia ze sprzedaży. Sekret umiejętnego zachęcania do zakupu to przede wszystkim wsłuchanie się w głos klienta – czego on naprawdę potrzebuje i jak my, jako sprzedawcy, możemy odpowiedzieć na te potrzeby. Klienta należy dobrze poznać i zrozumieć.
Szacunek i życzliwość wobec kontrahentów sprzedawca może okazać także przez zwykły uśmiech, chęć pomocy, a nawet odpowiedni stój, który będzie świadczył o tym, że traktujemy klienta poważnie.
Dar przekonywania
Oczywiście, przekonywania można się nauczyć. Szkolenia ze sprzedaży obejmują przeróżne techniki perswazji. Jednak sztuką jest prawidłowe zastosowanie ich w praktyce.
Są ludzie, który ujmują swoimi dobrymi manierami, sposobem bycia i życzliwością. Można o nich powiedzieć, że po prostu robią dobre pierwsze wrażenie. Ta właściwość przydałaby się każdemu sprzedawcy. Aby zainteresować klienta naszym produktem, a później mu go sprzedać, należy zdobyć jego zaufanie. Niektórym osobom przychodzi to po prostu łatwiej.
Komunikacja
Nie ma wątpliwości co do tego, że dobry sprzedawca powinien być komunikatywny. Musi umieć wysławiać się w poprawny i zrozumiały sposób. Powinien także dostosowywać swoje słownictwo do sytuacji i kontrahenta.