Przyjął się i utrwalił taki pogląd, że praca biurowa to praca lekka, a więc nie obciąża organizmu pracownika. Na szczęście naukowcy i lekarze dowiedli, że jest inaczej i w prawie pracy pojawiły się odpowiednie regulacje. Praca biurowa to praca siedząca, często w wymuszonej pozycji ciała. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że pozycja siedząca bardzo mocno obciąża pewne partie kręgosłupa, dlatego tak ważne jest przyjmowanie prawidłowej postawy. Trzeba budować świadomość tego wśród pracowników, ale także zapewniać meble biurowe, które wspomagają te wysiłki.
Dobry fotel biurowy jest wyprofilowany zgodnie z kształtem ciała ludzkiego, odpowiednio siedzisko i oparcie, może mieć również poduszeczki za-lędźwiowe wymuszające odpowiednie wygięcie kręgosłupa. Jednak sylwetki poszczególnych ludzi różnią się, podobnie wzrost, więc profilowanie to za mało. Fotel biurowy do stałej pracy musi mieć regulacje poszczególnych elementów, by można go było dostosować do konkretnej osoby. Regulacja wysokości siedziska i pochylenia oparcia to zestaw obowiązkowy, ale dobre fotele biurowe oferują znacznie więcej. Fotel obrotowy umożliwia wygodniejsza pracę przy dużym biurku, gdy obsługuje się również inne urządzenia biurowe. Dodajmy to tego kółka do przesuwania fotela i można pracować bezpiecznie i wygodnie, zachowując pozycje ciała, która nie obciąża kręgosłupa. Fotel obrotowy do stałej pracy musi być stabilny, a więc dobrze podparty (wymóg minimum pięciu ramion podpory stelaża) oraz dość ciężki. Mówiąc o dostosowaniu stanowiska pracy do pracownika skupiliśmy się na fotelu, a przecież do całe stanowisko powinno być dopasowane do konkretnego człowieka. Niestety regulowana wysokość biurka to rzadkość, więc większość regulacji musi zapewnić fotel biurowy.
Praca biurowa
previous post