Zawieszenie pneumatyczne pozwala na poprawienie komfortu jazdy, ponieważ bardzo skutecznie redukuje drgania, które powstają wskutek poruszania się po nierównej nawierzchni. Wykorzystanie takiego zawieszenia poprawia także sterowność auta.
Budowa zawieszenia pneumatycznego
W tradycyjnym zawieszeniu stosuje się sprężyny śrubowe. Takie rozwiązanie jest stosunkowo proste i tanie, jednocześnie jednak nie gwarantuje wysokiego komfortu. Cechą tego typu zawieszenia jest niewielka różnica prześwitu między pojazdem załadowanym i nieobciążonym.
Element zawieszenia pneumatycznego stanowią poduszki pneumatyczne, które zastępują resory lub zwykłe amortyzatory. Układ jest uzupełniony o specjalny kompresor, którego zadaniem jest sprężanie powietrza, a także w zbiornik ciśnieniowy wyposażony w odwadniacz powietrza. Odpowiedni układ zaworów sprawia, że możliwe jest precyzyjne kontrolowanie ilości powietrza, która trafi do poduszek pneumatycznych. Takie rozwiązanie pozwala na regulację prześwitu pojazdu.
Zalety zawieszenia pneumatycznego
Nie da się ukryć, że auta z zawieszeniem, które wykorzystuje poduszki pneumatyczne, zapewniają znacznie przyjemniejszą, bardziej komfortową jazdę. Różnica jest dosyć duża i nie ma problemu z zauważeniem jej w praktyce. Taka zaleta będzie miała znaczenie głównie z punktu widzenia osób, które często podróżują samochodem lub poruszają się po trudnym terenie. W każdej chwili można unieść zawieszenie pojazdu o kilka centymetrów, co oczywiście w dużym stopniu pomoże w pokonaniu wszystkich nierówności na drodze.
Takie zawieszenie pozwala także na utrzymanie stałego prześwitu pojazdu, niezależnie od tego jak bardzo obciążone jest auto. W takim przypadku obciążenie nie będzie wpływać na komfort jazdy.
Wady pneumatycznego zawieszenia
Największym minusem zawieszenia z poduszkami pneumatycznymi jest jego stosunkowo droga eksploatacja spowodowana głównie awariami. Poduszki znajdują się w ciągłym ruchu, co wpływa na powolną utratę szczelności. Wycieki powietrza mogą pojawić się także na łączeniach przewodów. Niestety przyczyną awarii często są także sami kierowcy, którzy nie przestrzegają zaleceń producenta układu pneumatycznego. Wiele osób również lekceważy pierwsze oznaki awarii, a eksploatacja układu, który nie jest w pełni sprawy, prowadzi do trwałego odkształcenia jego elementów.
Wymiana elementów takiego zawieszenia, na przykład amortyzatorów i kompresora, nie należy do najtańszych napraw. Dodatkowo awaria kompresora spowoduje znacznie obniżenie auta, co praktycznie uniemożliwia dalszą jazdę. Układ pneumatyczny wymaga systematycznego kontrolowania jego sprawności, dlatego należy zwrócić na to uwagę w czasie każdej wizyty u mechanika i upewnić się, że fachowiec starannie sprawdził stan zawieszenia.
Oczywiście zawsze można wymienić pneumatyczne zawieszenie na tradycyjny układ. Jednocześnie jednak trzeba się liczyć z tym, że takie przejście będzie trudne. Łatwo przyzwyczaić się do komfortu, który dają poduszki pneumatyczne.
Czy warto?
Odpowiedź na to pytanie na pewno zależy główne od indywidualnych potrzeb, a także w dużym stopniu od możliwości finansowych właściciela auta. W czasie zakupu samochodu warto zadać sobie pytanie, co ma dla nas większe znaczenie – koszty eksploatacji, czy wygoda jazdy. Samochód z pneumatycznym zawieszeniem na pewno przyda się wszystkim osobom, które często korzystają z auta, podróżują samochodem na długie dystanse lub po niekorzystnym terenie, ponieważ w takich sytuacjach można najbardziej odczuć różnicę wynikająca z większego komfortu.